SUSANNE TEN DOESSCHATE-BOEKELMAN
PROJECTmanager/directeur-bestuurder stichting 2getthere
Susanne is initiatiefnemer en de drijvende kracht achter 2GetThere. Eind 2009 startte zij met de werving van het eerste team coaches. Innovatie, persoonlijke ontwikkeling en eigen kracht staan bij Susanne centraal. Haar kracht is enthousiasmeren, verbinden en natuurlijk organiseren.
“Jongeren sluiten zichzelf weer aan op de maatschappij, als zij op zichzelf aangesloten zijn. Dit kunnen we niet afdwingen, maar hiertoe moeten we faciliteren en inspireren”. Het geheim van Susanne’s aanpak zit ‘m in het aangaan van verbinding(en) vanuit het hart. Het is haar doel om 2GetThere uit te rollen over de hele wereld. De erkenning van de International Labour Organisation helpt hierbij. susanne@2gettherecoaching.nl (06) 21 58 65 96 |
2GETTHERE: COACHING VOOR EN DOOR JONGEREN!
2GetThere (www.2gettherecoaching.nl) is een peer-to-peer coachproject van, voor en door jongeren en Jongerencoaches. Het wordt uitgevoerd door Team VSV (www.teamvsv.nl) in opdracht van de gemeente Arnhem. Een kleine 50 jongeren zijn sinds de start van het project in januari 2010 opgeleid tot Jongerencoach. Op hun beurt coachen zij jongeren uit hun eigen omgeving en eigen netwerk naar school, werk of een combinatie van beide. Ook zorgen zij dat jongeren die dreigen uit te vallen op school of in werk preventief geholpen worden om uitval tegen te gaan. Vaak in combinatie met hulp- en dienstverleningsorganisaties voor jongeren.
De gedachte achter het coachen van de eigen doelgroep is dat jongeren elkaar wel weten te vinden, dezelfde taal spreken en er sprake is van herkenning en daardoor lage drempels. Het project heeft naast activiteiten en inzet om jeugdwerkloosheid te verminderen vanzelfsprekend een directe link met activiteiten die in het kader van “Aanval op de schooluitval” zijn opgestart in de gemeente Arnhem.
De gedachte achter het coachen van de eigen doelgroep is dat jongeren elkaar wel weten te vinden, dezelfde taal spreken en er sprake is van herkenning en daardoor lage drempels. Het project heeft naast activiteiten en inzet om jeugdwerkloosheid te verminderen vanzelfsprekend een directe link met activiteiten die in het kader van “Aanval op de schooluitval” zijn opgestart in de gemeente Arnhem.
PROFESSIONALISERINGHet delen en borgen van kennis staat centraal. Daarnaast wordt er zeer actief diversiteitsbeleid uitgevoerd waardoor er veel uitwisseling plaats vindt, op allerlei vlakken. Inter- en supervisie, themabesprekingen, persoonlijke en professionele coaching, training en voorlichting van samenwerkingspartners en externe partijen zorgen voor maatwerkleren, ontwikkeling en groei. Met de recente meerjarige verlenging van het project en het verder professionaliseren, zal meer ingestoken worden op het overdragen van specifieke kennis, ervaring en succesfactoren.
|
LEARNING BY DOINGOp 12 april 2010 zijn de eerste 10 jongerencoaches op basis van het didactisch concept “learning by doing” gestart met een opleidingstraject bestaande uit korte vakinhoudelijke trainingen, presentaties en workshops verzorgd door diverse samenwerkingspartners en (externe) trainers uit de hulp- en dienstverlening voor jeugd en jongeren. Persoonlijke groei, verbinding, eigen kracht, werken vanuit het hart, vertrouwen en ruimte staan centraal in dit project. De Jongerencoaches zetten zichzelf in als instrument en nodigen hiermee andere jongeren uit dit ook te doen en zich vanuit eigen beweging weer aan te haken aan de maatschappij. Ieder op hun eigen manier.
|
KWEEKVIJVERPROJECTGemiddeld 76% van alle Jongerencoaches is vanaf de start van het project uitgestoomd naar een reguliere baan. Jongerencoaches werken maximaal 2,5 jaar in het project. Dit om de doorstroom te garanderen, Jongerencoaches te stimuleren en inspireren door te groeien maar bovenal ook andere jongeren de kans te geven zich persoonlijk, professioneel en op het gebied van scholing te ontwikkelen.
|
VERSCHILLENDE TAKENDe jongerencoaches van 2GetThere hebben meerdere functies. Naast de hoofdtaak, het laagdrempelig en op maat coachen en begeleiden van jongeren, vervullen zij een brugfunctie naar hulp- en dienst-verlening en houden zij de hulp- en dienstverlenende instanties voor jeugd en jongeren een spiegel voor: wat werkt wel bij jongeren en wat werkt minder? Wat zouden instanties anders kunnen of zelfs moeten doen? Een aantal van deze aanbevelingen staan in de tot nu toe opgeleverde rapportages, te downloaden via deze site.
|
DOELSTELLINGDe doelstelling is vanaf de start van het project: ‘100 jongeren bereiken en begeleiden op jaarbasis’. Inmiddels bereiken we bijna 3 x zoveel jongeren! Een compliment hierin is dat veel jongeren zichzelf aanmelden, vaak op basis van mond-tot-mond reclame. De jongerencoaches van 2GetThere begeleiden jongeren van 14 t/m 30 jaar naar werk, studie, stage en/of een combinatie.
|
NIEUWE AANPAK
2GetThere levert een nieuwe benaderingswijze en aanpak van jongeren, meer passend bij deze tijd. Belangrijk daarin is jongeren het project zelf vorm geven en dat hier ruimte voor is. In de aanpak van de jongerenproblematiek en onze manier van helpen, staat de eigen verantwoordelijkheid en kracht van de jongere zelf centraal. De problemen en ervaringen van jongeren zelf zijn een belangrijk onderdeel van de duurzame oplossing die jongeren zelf vinden. 2GetThere doet een appèl op zelfredzaamheid. Eén van de doelen van de coaching door 2GetThere is dan ook jongeren te laten ervaren wat het nemen van eigen verantwoordelijkheid hen biedt. Verbinding, ruimte, vertrouwen en eigen kracht zijn belangrijke begrippen binnen het project.
DUURZAME UITSTROOM NAAR WERK EN/OF STUDIE
De jongerencoach is “de rode draad” voor de jongeren. De jongerencoach vervult een brugfunctie voor alle hulp- en dienstverlenende instanties die zich bezighouden met jongeren. We helpen jongeren de weg te vinden naar de juiste loketten en bieden maatwerkondersteuning in de zoektocht naar een (nieuwe) studie en of stage en werk. Als het nodig is dat een jongerencoach van 2GetThere een hele ochtend tijd maakt voor een jongere om zaken op de rit te krijgen, mee te gaan naar afspraken, inzicht en motivatie te ontwikkelen, dan kan dat! We kijken naar wat de jongere in kwestie op dat moment nodig heeft om uiteindelijk zelf verder te kunnen. De jongeren hebben hiermee een toegankelijk en flexibel bereikbaar aanspreekpunt. Iemand die met ze meeloopt en hen geruststelt.
Het hoofddoel van de begeleiding is natuurlijk dat jongeren weer aangesloten raken op de arbeids- en/of scholingsmarkt en voorkomen dat zij uitvallen. Alle coaches geven op hun manier individuele maatwerk sollicitatietraining aan de jongeren die zij begeleiden en bevorderen hiermee positieve uitstroom. Zij zoeken actief en op maat naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt en bouwen een netwerk van werkgevers op en partijen die kansen bieden aan de jongeren die begeleid worden. Alle jongerencoaches begeleiden jongeren naar werk, stage of school. Al dan niet door extra hulp in te roepen van experts, zowel intern (jongerencoach/uitstroomcoach) als extern. Regelmatig nodigen we experts uit die ons bijscholen en hun kennis over arbeidsmarkttoeleiding delen. Zo blijven wakker, trainen we onszelf op het vlak van arbeidsmarkt-toeleiding en blijven we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Het hoofddoel van de begeleiding is natuurlijk dat jongeren weer aangesloten raken op de arbeids- en/of scholingsmarkt en voorkomen dat zij uitvallen. Alle coaches geven op hun manier individuele maatwerk sollicitatietraining aan de jongeren die zij begeleiden en bevorderen hiermee positieve uitstroom. Zij zoeken actief en op maat naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt en bouwen een netwerk van werkgevers op en partijen die kansen bieden aan de jongeren die begeleid worden. Alle jongerencoaches begeleiden jongeren naar werk, stage of school. Al dan niet door extra hulp in te roepen van experts, zowel intern (jongerencoach/uitstroomcoach) als extern. Regelmatig nodigen we experts uit die ons bijscholen en hun kennis over arbeidsmarkttoeleiding delen. Zo blijven wakker, trainen we onszelf op het vlak van arbeidsmarkt-toeleiding en blijven we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
ERVARINGSDESKUNDIGHEIDAlle jongerencoaches zijn ervaringsdeskundigen. Zij weten wat het is om werkloos, zonder opleiding, zonder inkomen te zijn en geen vertrouwen meer te hebben in hun eigen toekomst. Zij weten wat het is om zoveel problemen aan je hoofd te hebben, zo weinig vertrouwen te hebben, dat je het even niet meer ziet zitten. Ze herkennen de problematiek. Dit maakt hen een uitstekend rolmodel voor de jongeren die zij begeleiden.
|
PERSOONLIJKE GROEIDe jongerencoaches groeien snel; zowel persoonlijk als in de rol van professional. Zij starten direct in hun functie als coach en worden begeleid in het professionele diepe gegooid. Zij pakken in hun persoonlijk coaching- en ontwikkelingstraject stagnerende patronen aan en werken hard aan zichzelf. Al dan niet aangevuld door scholingstrajecten, zowel intern als extern. Op hun beurt geven zij de kennis die zij opdoen en de inzichten die zij verkrijgen door aan de jongeren die zij begeleiden. Ook de jongerencoaches profileren zich immers op de arbeids- en scholingsmarkt.
Er is veel dynamiek binnen het project; er gebeurt veel. Vanuit de kweekvijvergedachte stromen de jongerencoaches door naar regulier werk en/of opleiding, als zij hieraan toe zijn en als zich kansen voordoen. Het komt met regelmaat voor dat coaches zelf gebeld worden of ze bij werkgevers in de directe omgeving willen komen werken. Het project is vele malen erkend en geprezen, zowel nationaal als internationaal. |