Afgelopen week zijn Susanne, Steef en ik voor een werkbezoek naar Malmö geweest. Wat was dat een fantastische, bijzondere en mooie ervaring! Onze gids Olle Anebratt, heeft ons de sociale kaart van Malmö laten zien. Dit vooral gericht op werken met jongeren en immigranten.
Malmö bestaat voor 50% uit immigranten. De sfeer die ik heb ervaren is dat al deze culturen
en groepen goed met elkaar kunnen samenleven, maar dat er nog wel integratievraagstukken
zijn die opgelost kunnen worden. Wij hebben een paar lessen Zweeds voor en met
immigranten mogen meemaken. Heel bijzonder hoe vriendelijk en met veel respect dit gaat.
Er is een speciale versnelde klas voor hoog opgeleide immigranten; zij kunnen sneller
doorstromen naar het reguliere aanbod. Maar ook voor immigranten die net wat extra’s nodig
hebben wordt maatwerk geleverd. Voor mijn gevoel wordt hier echt goed naar gekeken, naar
dat wat echt nodig is.
We hebben groepen bezocht die 'drop outs’opvangen. Bijvoorbeeld het 'Second Chance
project. Zij bieden jongeren een leeromgeving waar ze zichzelf kunnen zijn, en onderwijs
ontvangen op maat. In hun eigen tempo en op hun eigen niveau. Met veel persoonlijke
aandacht. Er wordt ook gekeken naar sociale vaardigheden. Ook in het project Boost, een
samenwerking met de lokale voetbalclub FC Rosengard, wordt veel gekeken naar sociale
vaardigheden en zetten ze jongeren vooral in hun eigen kracht voordat ze gaan onderzoeken
of ze naar school of werk kunnen gaan. Deze aanpak past ook erg bij 2GetThere. Er waren
dan ook veel overeenkomsten.
Wat 2GetThere kan brengen in Malmö, is de 'peer to peer' aanpak, het voor en door jongeren.
Jongeren van hun eigen leeftijd inbrengen als een rolmodel en laagdrempelige, verbindende
factor. We hebben met de lokale politiek gesproken, met Andreas Schönstrom. Hij ervaart het
aanbod vanuit werkgevers in Malmö als eilandjeswerk. Kleine bedrijfjes die weinig risico's
durven nemen in het bieden van kansen aan jongeren. Zij missen de samenwerking met elkaar
en de verbindende factor; hier zou 2GetThere een hele belangrijke rol in kunnen spelen. Ook
het outreachend werken zou hier erg goed passen, een van de krachten van 2GetThere. Juist
de jongeren ontmoeten op de plekken waar ze zijn en zich veilig voelen. Niet afwachten tot
dat ze naar jou toekomen maar juist naar hen toegaan, en ze dan ook brengen naar waar ze
moeten zijn. Ze aan de hand meenemen.
Fenix is een andere formule die we hebben bezocht. De organisatie biedt een aantrekkelijke
plek en maatwerk onderwijs. Een veilige omgeving voor jongeren. Jongeren kunnen voor hun
structuur daar de hele dag aanwezig zijn, en daar werken aan hun kwaliteiten. Prachtig.
De Värnhemskolan trof ons in haar aandacht en toewijding van zowel docenten als leerlingen.
Er wordt veel nagedacht over duurzaamheid en het vermarkten van producten en diensten, dit
doen zij erg goed. Bij een ander bezoek, aan Job Malmö viel het ons op dat jongeren soms erg
lang moeten wachten tot zij weer opgepakt worden. Een jongerencoach zou ook hier in de
tussentijd op een laagdrempelige en passende wijze aan de slag kunnen met individuele
jongeren en zorgen dat zij zo sneller arbeidsmarktrijp zijn.
Malmö bestaat voor 50% uit immigranten. De sfeer die ik heb ervaren is dat al deze culturen
en groepen goed met elkaar kunnen samenleven, maar dat er nog wel integratievraagstukken
zijn die opgelost kunnen worden. Wij hebben een paar lessen Zweeds voor en met
immigranten mogen meemaken. Heel bijzonder hoe vriendelijk en met veel respect dit gaat.
Er is een speciale versnelde klas voor hoog opgeleide immigranten; zij kunnen sneller
doorstromen naar het reguliere aanbod. Maar ook voor immigranten die net wat extra’s nodig
hebben wordt maatwerk geleverd. Voor mijn gevoel wordt hier echt goed naar gekeken, naar
dat wat echt nodig is.
We hebben groepen bezocht die 'drop outs’opvangen. Bijvoorbeeld het 'Second Chance
project. Zij bieden jongeren een leeromgeving waar ze zichzelf kunnen zijn, en onderwijs
ontvangen op maat. In hun eigen tempo en op hun eigen niveau. Met veel persoonlijke
aandacht. Er wordt ook gekeken naar sociale vaardigheden. Ook in het project Boost, een
samenwerking met de lokale voetbalclub FC Rosengard, wordt veel gekeken naar sociale
vaardigheden en zetten ze jongeren vooral in hun eigen kracht voordat ze gaan onderzoeken
of ze naar school of werk kunnen gaan. Deze aanpak past ook erg bij 2GetThere. Er waren
dan ook veel overeenkomsten.
Wat 2GetThere kan brengen in Malmö, is de 'peer to peer' aanpak, het voor en door jongeren.
Jongeren van hun eigen leeftijd inbrengen als een rolmodel en laagdrempelige, verbindende
factor. We hebben met de lokale politiek gesproken, met Andreas Schönstrom. Hij ervaart het
aanbod vanuit werkgevers in Malmö als eilandjeswerk. Kleine bedrijfjes die weinig risico's
durven nemen in het bieden van kansen aan jongeren. Zij missen de samenwerking met elkaar
en de verbindende factor; hier zou 2GetThere een hele belangrijke rol in kunnen spelen. Ook
het outreachend werken zou hier erg goed passen, een van de krachten van 2GetThere. Juist
de jongeren ontmoeten op de plekken waar ze zijn en zich veilig voelen. Niet afwachten tot
dat ze naar jou toekomen maar juist naar hen toegaan, en ze dan ook brengen naar waar ze
moeten zijn. Ze aan de hand meenemen.
Fenix is een andere formule die we hebben bezocht. De organisatie biedt een aantrekkelijke
plek en maatwerk onderwijs. Een veilige omgeving voor jongeren. Jongeren kunnen voor hun
structuur daar de hele dag aanwezig zijn, en daar werken aan hun kwaliteiten. Prachtig.
De Värnhemskolan trof ons in haar aandacht en toewijding van zowel docenten als leerlingen.
Er wordt veel nagedacht over duurzaamheid en het vermarkten van producten en diensten, dit
doen zij erg goed. Bij een ander bezoek, aan Job Malmö viel het ons op dat jongeren soms erg
lang moeten wachten tot zij weer opgepakt worden. Een jongerencoach zou ook hier in de
tussentijd op een laagdrempelige en passende wijze aan de slag kunnen met individuele
jongeren en zorgen dat zij zo sneller arbeidsmarktrijp zijn.